22 abril 2012

Wherever in Texas!: Jerry K Green




El octogenario Jerry K Green es un Cantante y Compositor de Música Country de Nashville y Texas que consiguió encabezar las listas de Billboard a finales de los años 70. Green ganó su primer concurso en el Big D Jamboree en Dallas en 1950, ganó la Primera Posición en la Categoría de Espectáculos en la convención de estados en el FFA (Future Farmers of America) de Texas en 1951, actuó en concierto en 1951 en la Convención Nacional FFA en Kansas City, actuó en el Louisiana Hayride en Shreveport en varias ocasiones en los años 50, en el Big State Jamboree en Abilene el 7 de Marzo de 1953 y en el  Grand Ole Opry en Nashville como invitado habitual en 1967 

Green trabajó en emisoras de Música Country como DJ,  Director de Programas, Director Musical, y Periodista del Billboard. También trabajó como Presentador de Televisión, Director Deportivo y como Responsible de los Noticieros, Actor en dramas y musicales y en grandes producciones, Locutor Deportivo de partidos de fútbol de la Universidad de Texas, como presentador del Shamu Stadium en el Sea World de Texas durante su primera temporada de 1988 y como representante de ventas para IBM 





Muchas gracias, por esta oportunidad de entrevistarle. Jerry, ¿qué música le gustaba cuando era niño?
Jerry K Green: Desde que tenía 4 hasta los 11 años no disponíamos de electricidad, por lo que escuchaba poca música. Sin embargo, lo que escuchaba fuera de casa era sobretodo música de artistas como Ernest Tubb, Bob Wills y the Lightcrust Doughboys. En casa, mis hermanos mayores cantaban música “Pop” de los años 30 y música Hillbilly. De ellos aprendí canciones como "You Are My Sunshine", "Wagon Wheels", "Moonlight And Roses", "Have You Ever Been Lonely", etc. Y, como dice mi canción “Ernest, Eddy And Hank”, conocí la música Country de golpe cuando tenia 10 años. Antes de que Ernest Tubb se uniera al Opry, estaba viviendo en Texas y era promocionado por Harina Gold Chain. Una tarde de sábado, su coche de la Harina Gold Chain estaba aparcado enfrente del ultramarinos en mi villa natal de Lewisville, Texas. Tenía una plataforma en lo alto, con micrófono y altavoces. Tubb cantaba canciones y ensalzaba la Harina Gold Chain. Después, muestras de frescas galletas eran ofrecidas allí, intentado convencer a la gente para comprar la harina tan buena que ellos hacían.

Mi Padre trabajaba en Dallas durante la Segunda Guerra Mundial, y debido a problemas de transporte durante la Guerra, alquilamos nuestra casa y fuimos de alquiler a una casa en Dallas. Allí teníamos electricidad y una radio.  Durante esa época escuchaba mucha música “Pop” porque la ponían prácticamente todo el tiempo en la radio. Me encantaban nuestras canciones Americanas de la Segunda Guerra Mundial, como  “I’ll Be Seeing You”, “The White Cliffs Of Dover”, “Long Ago And Far Away", etc.

En 1945, nos mudamos de nuevo a nuestra casa de 20 acres en la frontera de Lewisville. Desde entonces en adelante, tuvimos electricidad y una radio, pero no un reproductor de discos. Como adolescente durante los años 40, en la radio y en las jukeboxes en nuestras pequeñas cafeterías, la mayor parte de las veces escuchaba música Country. La radio solía emitirla por la mañana temprano y a altas horas de la noche.

¿Cómo fue el hecho de crecer siendo 10 hermanos en la familia?
Jerry K Green: Una muchedumbre. La gente pobre no podía ahorrar para vivir en casas lo suficientemente grandes para acomodar adecuadamente a familias tan numerosas. La historia completa de la familia es demasiado larga para comentarla aquí, pero cuando nos mudamos a Lewisville en otoño de 1936 (yo tenía cuatro años y tres cuartos de edad), algunos hermanos se casaron y abandonaron el hogar, así que solamente nueve de nosotros vivimos en aquella pequeña casa de cuatro habitaciones. Contaba con salón, cocina, dos dormitorios y un aseo fuera de la vivienda. Mi hermano inmediatamente mayor y yo compartíamos dos camas iguales en un dormitorio con nuestros padres. Las dos chicas que continuaban viviendo en casa tenían otra habitación y tres hermanos mayores dormían en camas portátiles en el patio en verano y en el suelo del salón en invierno. Teníamos agua corriente pero era necesario calentarla en una caldera y en ollas en la cocina de queroseno y en una caldera de carbón en el salón. Esos eran nuestros únicos recursos para mantener la casa caliente. En invierno nos bañábamos en una bañera en donde cabíamos tres, que estaba al lado de la caldera del salón. En verano, los chicos nos duchábamos con una manguera (únicamente de agua fría) en el patio trasero. En invierno, nuestros padres calentaban ladrillos en la estufa, los envolvían en viejos periódicos para mantener el calor y los ponían en nuestras camas inmediatamente antes de que llegase la hora de acostarse.

Un amigo me pidió que le comentase ¡que tiene una preciosa guitarra Gibson Hummingbird!. Jerry, ¿cuándo supo que quería trabajar en el show business?
Jerry K Green: Mi guitarra Gibson realmente es una SJ200, no una Humming Bird. La compré en 1952 después de varias apariciones en el Hayride.

Supe que quería trabajar en el show business desde que Ernest Tubb apareció en Lewisville cuando yo tenía unos 10 años. Mientras estaba en el instituto, empecé a cantar en los programas de eventos de la escuela, gané un concurso de talentos en el Big D Jamboree, hice mi primera aparición en el Louisiana Hayride, tuve mi programa semanal los sábados por la mañana en la radio KDNT en Denton, la ciudad más importante del condado, e incluía todas las actuaciones FFA anteriormente mencionadas. Desgraciadamente, no sabía cómo hacerlo realidad.

¿Cuál es su recuerdo favorito de cuando actuaba en el Louisiana Hayride en los años 50?
Jerry K Green: Lo único que recuerdo en concreto es el primer día, y es el único por cómo sucedió. Ocurrió en verano de 1950. Tenía 18 años. Cerca de mi ciudad natal, en una zona rural con granjas que ahora es la ciudad de Flower Mound, Texas, allí estaba el Rancho de Wiley Dude. Su clientela era principalmente gente pudiente de Dallas que compraba en el Nieman Marcus. Tenía un granero con un suelo de cemento, en donde celebraba bailes los sábados por la noche con una banda de música Country que tocaba en vivo. Adultos y jóvenes de la zona asistían a aquellos bailes y los chicos de la localidad iban a encontrarse con las chicas que pasaban los fines de semana allí. Una chica estuvo todo el verano. Ella era muy sociable conmigo y me gustaba. A finales del verano, ella volvió a su casa en Mansfield, Louisiana, cerca de Shreveport. Un viernes por la noche, tomé un bus de camino a Shreveport y el sábado por la máñana encontré los estudios de la emisora KWKH, el local en donde se celebraba el Hayride. Nunca había estado antes en Shreveport y no conocía a nadie allí. Llamé a la puerta que estaba cerrada. Un hombre la abrió ligeramente y me preguntó qué quería. Le dije que quería cantar en el Hayride aquella noche. No recuerdo los detalles de nuestra conversación, pero el hombre era Horace Logan, productor y presentador del Hayride, y canté aquella noche en el Hayride…mi penosa primera canción,“When You Board That Train To Old Louisiana Will You Take My Heart Along”.

¡Fascinante historia!. Ha sido DJ, Director de Programas, Director de Música, presentador de televisión, periodista del Billboard, actor, Locutor en Estadios de Fútbol, cantante y compositor para Billy Walker y otros muchos grandes artistas, ¿qué trabajo es el que más le gusta o más ha disfrutado?
Jerry K Green: Todos esos empleos fueron trabajos de un solo día para mantener a mi familia. Realmente nunca quise hacer nada que no fuera cantar y escribir. El empleo en la Radio de Country me permitió involucrarme en la música, pero tenía su lado positivo y su lado negativo porque yo quería dedicarme a componer música, no solamente a tocar y a promocionar a otros artistas.

El trabajo en la televisión suponía tener un alto número de telespectadores pero evitaron mi actividad musical porque la dirección creía que tocar música Country echaría por tierra mi imagen.

Aparte de la música, el trabajo en Sea World podría haber sido en donde mejor encajase. Sentía que podía hacerlo por el resto de mi vida. Desafortunadamente, fue un empleo que duró una estación, por razones personales y por responsabilidades legales, ya que había ocurrido un accidente fatal en el Sea World en San Diego durante el anterior mes de noviembre, que supuso mantener a los entrenadores fuera del agua y utilizar locutores fuera de las piscinas. Después de la temporada de 1988, se deshicieron de los locutores y volvieron a contratar entrenadores en el agua que también hacían de locutores.

Jerry, conoció a The Maddox Brothers y a Slim Willet, ¿nos puede contar alguna anécdota sobre ellos?
Jerry K Green:  Cuando cantaba en el Hayride en 1952 - 53, antes de alistarme en el Ejército, no tenía coche y solíamos viajar de Shreveport a Austin y regresar con artistas que iban de camino o que salían del Hayride. Recuerdo haber viajado con The Maddox Brothers y Rose de Shreveport a Austin en una ocasión. Creo que viajaban en tres Cadillac sedans. Su madre era su manager y guardaba su dinero en una caja de cigarrillos, del cuál sacaba dinero suelto para pagar por nuestras comidas de madrugada. Los conocí en la emisora  KVET en Austin cuando ellos actuaban haciendo un breve concierto promocional en vivo para anunciar una actuación en un club de Austin aquella noche.

También conocí a Slim Willet en la emisora KVET, en 1952, cuando vino allí para promocionar su disco “ Don’t Let The Stars Get In Your Eyes”, canción que después fue grabada por Ray Price, Skeets McDonald y por el cantante Pop de ventas millonarias Perry Como. Red Jones era el DJ estrella en la KVET en aquel momento. Conservo una instantánea de Slim, Red y yo, tomada en nuestro primer encuentro. Mi primer disco fue editado en enero de 1953. En febrero, Red, haciendo de manager, llamó a Slim Willet para contratarme y actuar en el Big State Jamboree de Slim en Abilene. Slim le dijo a Red que le enviase mi disco y le diera dos semanas para promocionarlo, y que me pagaría 100 dólares. Me casé el jueves, 5 de marzo de 1953. El viernes por la noche, el día 6 de marzo, cuando Red salió de trabajar, él y su mujer nos llevaron a mi mujer y a mi a Baird, Texas, cerca de Abilene, en donde dormimos un poco en la casa de los padres de Red, después fuimos a la casa de Slim el sábado y actuamos en el Jamboree la noche del 7 de marzo de 1953. A propósito..., el año pasado (2011), me puse en contacto con el historiador de música de Abilene y Texas, W. Specht, quien escribió la verdadera historia de Slim Willet. Le envié copias de la instantánea en KVET y la información que comenté anteriormente. Specht contestó que tenía acceso a los discos del Big State Jamboree y me confirmó mi aparición el 7 de marzo de 1953 y los honorarios.

¿Cuál es su opinión sobre el nacimiento del Rockabilly? ¿Era realmente tan difícil continuar tocando  y cantando dulces y melancólicas canciones de música Country?
 Jerry K Green:  Al principio no lo entendí, más que nada debido a mi tipo de personalidad siendo “reservado” como  Eddy Arnold y Red Foley, y más tarde – Jim Reeves, quiero decir, cohibido y no muy expresivo, no me sentía cómodo interpretando Rockabilly o Rock And Roll. En años posteriores llegué a apreciarlos, especialmente el Rockabilly de los años 50 y el Rock suave de los años 80. Pero mi estilo musical favorito es el Country, desde sus principios en los años 20 hasta el Nashville Sound de los 70, pero no la música Country de hoy en día, la cual realmente es Rock Sureño.

Jerry, ¿puede contarnos sobre su relación con Johnny Horton?
Jerry K Green:  No recuerdo exactamente en dónde conocí a Johnny Horton. Creo que pudo ser en el Hayride en 1952, cuando él grababa para Fabor Robison del sello Fabor. Llegamos a ser amigos e incluso actuamos juntos una vez en Austin en 1952 o 1953, en un pequeño honky tonk llamado Price’s Club, propiedad de D.R. Price, que también era propietario del enorme y muy famoso Dessau Hall cerca de Pflugerville, al norte de Austin. Durante el concierto en el Price’s Hall gig teníamos más gente en el escenario que en el público. Johnny, su manager Tillman Franks (who confirmó mi acuerdo en la Specialty Records en 1952), y fuimos amigos hasta la muerte.

Un día, un año antes de su fallecimiento, le presté a Horton un libro de canciones del siglo XIX, titulado “Heart Songs”, publicado en la década de los 90 de 1800, que me había regalado mi padre cuando era adolescente. Era un libro de tamaño standard de pastas duras y contenía algunas canciones de la Guerra Civil Americana, incluyendo Aura Leigh, la melodía de donde se inspiró el tema de Elvis Presley “Love Me Tender”. Aunque yo era amigo de Johnny y había visto a su mujer Billie Jean en el backstage del Hayride, realmente no la conocía, y no tuve el valor o el coraje para ponerme en contacto con ella e intentar recuperar mi libro, el cual, desde luego, ahora quisiera conservar.

¿Cuándo conoció a Justin Tubb?
 Jerry K Green: También conocí a Justin Tubb en la emisora KVET en Austin en 1952. Debío de suceder en agosto o en septiembre. Yo tenía un trabajo de verano que me llevó hasta Austin el 1 de Junio y  se cambió del Colegio del Norte del Estado de Texas en Denton a la Universidad de Texas. Justin se había alistado en Texas como estudiante novel y llevaba a dos de sus primos con él, para hacerle compañía, me imagino.  Tenían un apartamento fuera del campus cerca de la Universidad de Texas. Aquellos primos eran Doug y Billy.  Doug es ahora conocido como Glenn Douglas Tubb. Billy llegó a ser conocido como X Lincoln.

Ellos crearon un grupo, con el cual a veces actué, como fue el caso en Dessau Hall el 24 de enero de 1953, en donde conocí a mi primera mujer, la madre de mis tres hijos.

Cuando estaba en el Ejército, en Camp Chaffee Arkansas, Justin pasó la noche con nosotros en una de nuestras giras, como hizo de nuevo en Austin a finales de los años 50 hasta 1961.

Cuando llegué por primera vez a Nashville, en agosto de 1966, Glenn Douglas Tubb concertó una reunión para mí con un publicista/promotor quien inmediatamente grabó mi primera sesión en Nashville, la cual incluía mi nombre en la canción, “Tripod The Three Legged Dog”, y lo trajeron a mi primera actuación en Nashville, con Ernest Tubb en su WSM Midnight Jamboree, y más de cuarenta actuaciones en el Grand Ole Opry en 1967.

Cuando me retiré de mis trabajos de un solo día y regresé a mis tareas como cantante y compositor hace un par de años, para comprobar qué podía hacer en mi vejez, Glenn Douglas Tubb de nuevo me dio la bienvenida a su círculo de amigos compositores, incluyendo los mejores compositores como Ginny Foley y su marido Marty que ayudaban a otras personas. El viernes 20 de abril de 2012, Glenn y otro viejo amigo y exitoso compositor, Jimmy Payne, actuaron conmigo en el Commodore Grille en Nashville.

Jerry, ¿qué suponía el hecho de tener que mudarse y viajar tanto y cómo afectó a su vida familiar?
Jerry K Green: Sería mejor preguntarles a mis hijos y a su madre. Mudarse nunca fue divertido, a causa del trabajo tuve que mudarme bastante a menudo pero es la “naturaleza de la bestia”. Todos mis hijos nacieron en Austin y pasaron allí la mayor parte de su adolescencia.

Usted ganó un concurso de talentos en el Big D Jamboree en Dallas en 1950, ¿podría contarnos acerca de ese día?
Jerry K Green:  Realmente lo gané una semana y lo perdí la siguiente. Yo era fundamentalmente un cantante de baladas, y lo gané con el gran tema de Leon Payne “I Love You Because”. Jimmy Lee Fautheree me superó con “My Bucket‘s Got A Hole In It”. Yo solamente era un cantante. Él era también guitarrista, y cuando tocó su solo de guitarra en la canción, la multitud se volvió loca.

Jerry, ¿qué recuerda sobre su concierto en la Convención Nacional FFA en 1951 en Kansas City?
Jerry K Green:  Solamente que ocurrió, que mi profesor de Agricultura, Chester Boyd, quien me llevó a la convención del estado de Texas en Houston, también me llevó a Kansas City. No solamente fue un concierto en donde yo actué. Incluía artistas de otros estados. Éramos demasiado pobres para haber hecho el viaje por mi mismo. No podía ahorrar siquiera para mis viajes de Agricultura del instituto o para los viajes del último curso del instituto.

En noviembre de 1952 participó en una sesión en la emisora KWKH con Floyd Cramer, Jimmy Day y Roy Sneed, ¿por qué fue su sesión favorita?
Jerry K Green:  Esa fue una de mis dos sesiones favoritas. Porque esa fue la primera sesión en la que participé, fue para un sello nacional, Specialty Records, que era básicamente un sello de Rhythm & Blues pero que tenía un departamento de Country en aquella época, e incluía a Cramer, Day y Sneed, como resultado de una larga amistad de toda la vida con Tillman Franks (su viuda Virginia me llamó la noche pasada) y ello consolidó mi potencial en aquella época.

La segunda sesión favorita fue la primera sesión en Nashville, la cual consolidó mi potencial en aquel sello.

Y en el Big State Jamboree en Abilene en 1953?
 Jerry K Green: Fue mi primer concierto de 100 dólares y eso consolidó una amistad para toda la vida con Willet. También, mi hermano inmediatamente mayor era un profesor de matemáticas en el Instituto de Abilene en aquella época y se hubiera sentido avergonzado de tener un hermano Hillbilly en el show, pensar eso, como hermano, me hizo sentir algo dentro.

Co-escribó con Ray Campi el primer disco tributo a Buddy Holly, Ritchie Valens y The Big Bopper en 1959, “The Ballad of Donna and Peggy Sue” con la banda de The Big Bopper ¿qué recuerda sobre aquellos días y cuándo conoció a Ray Campi?
Jerry K Green:  Ya conocía a Ray Campi porque coincidimos en emisoras y Austin y en clubs en los años 50.
Mi recuerdo de ello es que yo tuve la idea de hacer un disco, porque las canciones tributo estaban siendo bastante populares en aquellos días  y llamé a Ray para que me ayudara con ello. Y decidimos escribirlas a propósito lo que pensábamos que sería un tributo con clase, centrado en su música en vez de en sus fallecimientos. No recuerdo cuál de nosotros contactó con Daily para grabar las canciones. Recuerdo que teníamos la intención de compartir del disco – Ray en una cara, yo en la otra. No recuerdo quién iba a cantar cada canción, pero en el estudio, no me sentía cómodo interpretando la mía  y le sugerí a Ray que hiciera las dos. Otro cantante/escritor, Tommy Dee, editó una canción titulada “Three New Stars In Heaven”, la cual fue un gran éxito. Años después, en Nashville, le conocí cuando yo trabajaba en la radio WENO. Falleció hace un par de años.

Incidentalmente, después de 52 años de distanciamiento, Ray y yo nos pusimos en contacto de nuevo a principios de 2011. Ray re-grabó aquellas canciones tributo para un single 45 rpm  en su propio sello, y me permitió incluirlas en mi CD “Now and Then Volume I”, que fue editado a finales del año pasado.

Jerry, ¿cuáles son sus recuerdos con Owen Bradley y llegó a grabar con él?
Jerry K Green:  No llegué a grabar para Owen Bradley. El publicista/productor con quien grabé mi primera sesión en Nashville, Dana King, había sido miembro de la orquesta de Owen, y pensó que él haría de mí el próximo Jim Reeves, empezando con dos baladas en aquella sesión (ambas co-escritas con Glenn Douglas Tubb).  King le llevó la sesión a Owen, esperando que entrara en Decca. No tuvo noticias de Owen por una semana aproximadamente, así que los llamó y le dijeron que Owen estaba demasiado ocupado como para concertar una cita. Tuve una breve e insignificante entrevista con Owen. Pasaron unos tres días sin saber de Owen, así que King lo llamó de nuevo. Cuando consiguió hablar con él, Owen le dijo que estaba muy ocupado y que aparte de eso, que yo era demasiado mayor. Tenía 34 años.

King decidió editar un disco independiente con mis canciones, imprimirlo e enviarlo, después sufrió un ataque al corazón y falleció. Después de una temporada, otra gente se involucró, y editaron otro disco independiente, lo que me llevó a actuar en el  Opry.

¿Conoció a Elvis Presley?
Jerry K Green: No. Tuve que ir al Ejército antes de que Elvis llegara al Hayride y se fue de allí antes de que yo regresara de nuevo. Le ví actuar, un par de veces. Una en el Houston Livestock Show Rodeo y de nuevo el 28 de marzo de 1977 en Austin.

Usted trabajó como actor con Peter Fonda, Robert Redford y Susan Sarandon, ¿qué nos podría contar de esas experiencias?
Jerry K Green: Tuve un papel en donde hablaba con Peter Fonda y Susan St. James en “Outlaw Blues”. Hacía de mí mismo, como DJ en la emisora KVET, esa escena fue grabada a finales de 1976. Y fue estrenada en 1977. St. James hacía el papel de una mujer importante. Fonda, por sus actos, no parecía ser él mismo entre toma y toma, pero ambos fueron muy profesionales.

En la película “The Great Waldo Pepper", con Robert Redford y Susan Sarandon hice una interpretación en escenas en donde hablaba. Terminé apareciendo solamente en escenas como Extra entre una multitud, porque el papel en donde hablaba era parte de una escena que tuvo que eliminarse ya que el hombre que tenía que hablar inmediatamente antes que yo olvidó sus frases unas siete veces y tuvieron que obviar la escena.

¿Qué puede contarnos sobre su nuevo CD?
Jerry K Green: Mi CD es un álbum producido por mi, titulado “Now and Then – Volume I.” Quiero decir que produje el álbum pero no todas las canciones.  ‘Now’ es un grupo de siete grabaciones de canciones nuevas y actualizadas de 2011, grabadas en Nashville, que incluye coros que hacen dos co-escritores – Glenn Tubb y Connie Mims.
‘Then’ está compuesto por cinco de mis grabaciones originales de1952 y 1966, además de nuevas grabaciones por Ray Campi de nuestras canciones tributo a Holly/Valens/Bopper y mi tema co-escrito con Slim Willet, “Moonlight And Stardust”. Incluye también un fragmento de una grabación en vivo en el Louisiana Hayride del 13 de Septiembre de 1952, en el cual se anuncia que  Hank Williams se reincorporará al Hayride la semana siguiente.

Tuve singles anteriormente, pero nunca un álbum, por lo que quise hacer ambos, antiguas y nuevas canciones disponible ahora y en el futuro. El CD está a la venta en CD Baby y en otras páginas de internet, tanto las descargas de una canción, descargas del álbum y/o se puede comprar el propio CD. Está disponible también en una emisora que retransmite para todo el mundo en www.AirPlayDirect.com
Mi página web contiene enlaces a videos musicales, música y otras páginas relacionadas www.jerrykgreen.com

Muchísimas gracias, Jerry, espero que su nuevo CD tenga mucho éxito.






Octogenarian Jerry K Green is a Nashville and Texas Country Music Performing Songwriter who had two Billboard Chart records in the late 1970’s. Green won his first talent contest on the Big D Jamboree in Dallas in 1950, won First Place in Entertainment at the 1951 Texas FFA (Future Farmers of America) state convention, performed in concert at the 1951 FFA National Convention in Kansas City, performed on the Louisiana Hayride in Shreveport many times in the 1950's, on the Big State Jamboree in Abilene in 1953 and on the Grand Ole Opry in Nashville as a frequent guest in 1967

Green worked in Country Music radio as a DJ, Program Director, Music Director, and Billboard Reporter. He also performed as a TV announcer, Sports Director, and News Anchor, Actor in stage musicals & drama, and major movies, Stadium Announcer at The University of Texas football games, as a Host of Shamu Stadium at Sea World of Texas during its premiere season of 1988, and a sales representative for IBM





Thank you from the bottom of my heart for this opportunity to interview you, what kind of music did you listen to when you were a child?
Jerry K Green:  From age 4 to 11 we had no electricity, so I heard very little music. However, what I heard away from home was mostly the music of artists like Ernest Tubb, and Bob Wills and the Lightcrust Doughboys. At home, my older brothers sang “Pop” music of the 1930’s and Hillbilly music. From them I learned such songs as You Are My Sunshine, Wagon Wheels, Moonlight And Roses, Have You Ever Been Lonely, etc. And, as my “Ernest, Eddy And Hank” song states, I met Country Music face to face when I was ten. Before Ernest Tubb joined the Opry, he was headquartered in Texas and sponsored by Gold Chain Flour. One Saturday afternoon, his Gold Chain flour car was parked in front of a grocery store in my little home town of Lewisville, Texas. It had a platform on top, with microphone and speakers. Tubb sang songs and praised Gold Chain Flour. Then, fresh sample biscuits were passed around, urging listeners to buy the flour that made them so good.

My Dad worked in Dallas during WW II, and due to wartime transportation problems, we rented out our home place and rented a house in Dallas. There, we had electricity and a radio. During that time I heard mostly “Pop” music because that occupied most of the air time. I loved our American WW II songs, such as I’ll Be Seeing You, The White Cliffs Of Dover, Long Ago And Far Away, etc.

In 1945, we moved back to our 20-acre home place on the edge of Lewisville. From then on, we had electricity and a radio, but no record player. As a teenager in the late 1940’s, on the radio and on juke boxes in our little cafes, I heard mostly Country music. On the radio it was usually limited to early morning and late at night.

How was it growing up with 11 children in the family? 
Jerry K Green:  Crowded. Poor people couldn’t afford houses big enough to properly accommodate such a large family. Complete family history is too long to tell here, but when we moved to Lewisville in the autumn of 1936 (I was 4 ¾ years old), some siblings had married and left home, so only nine of us lived in that little 4-room house. It had a living room, kitchen, and two bedrooms, and outdoor privy. My next older brother and I shared a twin bed in a bedroom with our parents. The two girls still at home had the other bedroom, and three older brothers slept on cots in the yard in summer, on the living room floor in winter. We did have running water, but had to heat it in a kettle and pots on the kerosene cook stove and coal-fed pot-bellied heater in the living room. Those were the only sources of heat in the house. In winter we bathed in a Number 3 wash tub by the living room stove. In summer, the boys showered with a water hose (cold water only) in the back yard. In winter, parents heated bricks on the stove, wrapped them in old newspapers to retain the heat, and put them in our beds just before bedtime.

A friend of mine told me to tell you that you have a beautiful Gibson Hummingbird guitar! Jerry, when did you know you would work in show business?
Jerry K Green: My Gibson guitar is actually an SJ200, not a Humming Bird. I bought it in 1952 after several appearances on the Hayride.

I knew that I wanted to work in the show business, from the time Ernest Tubb appeared in Lewisville when I was about ten years old. While in high school, I began to sing on school ‘assembly’ programs, won that Big D Jamboree talent contest, made my first appearance on the Louisiana Hayride, had my own weekly Saturday morning radio program on KDNT in Denton, our county seat, and capped that all off with the FFA performances previously mentioned. Unfortunately, I had no knowledge of how to make it happen.


What is your favorite memory when you performed on the Louisiana Hayride in the 1950's?
Jerry K Green:  The only one I specifically remember is the first one, and that one because of how it came about. It was the summer of 1950. I was 18 years old. Near my home town, in a rural farmland area that is now the city of Flower Mound, Texas, there was Wiley’s Dude Ranch. Its clientele was mainly the Nieman Marcus upper crust people from Dallas. It had a barn with a concrete floor, where it held Saturday night dances with a live Country music band. Local adults and young adults attended those dances, and local boys hung out there to meet the girls who spent weekends there. One girl spent the entire summer there. She was friendly to me and I had a ‘crush’ on her. At the end of summer, she went home to Mansfield, LA, near Shreveport. On a Friday night, I rode a bus to Shreveport, and on Saturday morning I found the studios of KWKH, home of the Hayride. I had never before been to Shreveport and knew no one there. I knocked on the locked door. A man opened it slightly and asked what I wanted. I told him I wanted to sing on the Hayride that night. I don’t remember the details of that conversation, but the man was Horace Logan, producer and M.C. of the Hayride, and I did sing on the Hayride that night…my pitifully amateurish song, “When You Board That Train To Old Louisiana Will You Take My Heart Along.”

How wonderful story!. You have been a DJ, Program Director, Music Director, TV announcer, Billboard Reporter, actor, Stadium Announcer at football games, singer and you wrote songs for Billy Walker and many other great artists, what did you like best, what job?
Jerry K Green:  All of those jobs were just “Day Jobs” to support my family. I never really wanted to do anything but sing and write. The Country Radio work allowed me to be involved in the music, but it was bittersweet because I wanted to be making the music, not just playing and promoting others.

The TV work provided higher visibility in each place, but prevented music activity because management felt like playing Country music would drag my image down.

Aside from music, the Sea World job may have been the best fit for me. I felt like I could have done that for the rest of my life. Unfortunately, it was a ‘one season’ job, for PR and Liability purposes, because there had been a very bad accident at Sea World in San Diego the previous November, causing them to keep trainers out of the water and use pool-side announcers. After the 1988 season, they deleted the announcers and went back to having trainers in the water and doing all the talking.

Jerry, you met The Maddox Brothers and Slim Willet, can you tell us any anecdote with them?
Jerry K Green: When I was singing on the Hayride in 1952 ’53, before drafted into the army, I did not have a car, and would usually ride to Shreveport from Austin, and back, with artists on their way to or from the Hayride. I remember riding with The Maddox Brothers And Rose from Shreveport to Austin one time.  I believe they traveled in three Cadillac sedans. Their mother was their road manager and kept their money in a cigar box, from which she removed cash to pay for a wee hours meal. I had met them at KVET in Austin when they performed a brief ‘teaser’ promo show on the air to promote an appearance at a club in Austin that night.

I also met Slim Willet at KVET, in 1952, when he came there promoting his record of Don’t Let The Stars Get In Your Eyes, a song which was later recorded by Ray Price, Skeets McDonald, and a million seller by Pop singer Perry Como. Red Jones was the star DJ at KVET then. I have a snapshot of Slim, Red and Me, taken at that first meeting. My first record was released in January, 1953. In February, Red, acting as my manager, called Slim Willet about booking me to appear on Slim’s Big State Jamboree in Abilene. Slim told Red to send him my record and give him two weeks to promote it, and he would pay me $100. I got married on Thursday, March 5th, 1953. On Friday night, March 6th, when Red got off work, he and his wife drove my new wife and me to Baird, Texas, near Abilene, where we got some sleep at Red’s parent’s house, then went to Slim’s house on Saturday, and I appeared on the Jamboree that night, March 7, 1953.

Incidentally, last year (2011) I was put in touch with Abilene and Texas music historian Joe W. Specht, who has written the definitive history of Slim Willet. I sent him copies of the KVET snapshot and the info related before. Specht replied that he had access to the business records of the Big State Jamboree, and confirmed my March 7, 1953 appearance and fee.

What did you think about the Rockabilly birth? Was it so difficult to keep on playing and singing sweet and sad Country music?
Jerry K Green: I didn’t understand it at the time, but due to my personality style being more ‘reserved’ like Eddy Arnold and Red Foley, and later – Jim Reeves, that is, inhibited and not very expressive, I didn’t feel comfortable trying Rockabilly or Rock And Roll. In later years I came to appreciate them, especially the ‘50’s Rockabilly and Soft Rock into the ‘80’s. But my favorite is Country music, from its beginning in the 1920’s through The Nashville Sound of the 1970’s, but not Today’s Country, which is actually Southern Rock.

Jerry, can you tell us about your relation with Johnny Horton?
Jerry K Green:  I don’t remember exactly when I met Johnny Horton. I believe it would have been at the Hayride in 1952, when he was recording for Fabor Robison’s Fabor label. We became friends and even played together once in Austin in ’52 or ’53, at a small honky tonk called Price’s Club, which was owned by D.R. Price, who also owned the large and very popular Dessau Hall near Pflugerville, north of Austin. At that Price’s Hall gig we had more people on stage than in the audience. Johnny, his manager Tillman Franks (who secured my Specialty Records deal in 1952), and I remained friends till death.

Sometime in the year before his death, I loaned Horton a book of 19th Century songs, titled Heart Songs, published in the 1890’s, which my father had given to me when I was a teenager. It was a standard size hardback book and contained many songs from the American Civil War, including Aura Leigh, the melody of which became Elvis’s Love Me Tender. Though I was a friend of Johnny’s, and had seen his wife Billie Jean backstage at the Hayride, I really did not know her, and did not have the heart, or courage, to contact her to seek return of my book, which , of course, I now wish I had.

When did you meet Justin Tubb?
Jerry K Green:  I also met Justin Tubb at KVET in Austin in 1952.  It would have been August or September. I had a summer job that had brought me to Austin about June 1st and had transferred to The University of Texas from North Texas State College in Denton. Justin had enrolled at Texas as a Freshman, and had two of his cousins with him, for company, I suppose. They had an off-campus apartment near UT.  Those cousins were Doug and Billy. Doug is now known as Glenn Douglas Tubb. Billy became known as X Lincoln.

They formed a band, with which I sometimes performed, as was the case at Dessau Hall on January 24, 1953, where I met my first wife, the mother of my three children.

While I was in the army at Camp Chaffee Arkansas, Justin spent the night with us on one of his tours, as he did again in Austin in the late 1950’s to ’61.

When I first came to Nashville, in August of 1966, Glenn Tubb arranged a meeting for me with a publisher/producer who immediately recorded my first Nashville session, which included my signature song, Tripod The Three Legged Dog, and led to my first Nashville appearance, with Ernest Tubb on his WSM Midnight Jamboree, and more than forty performances on the Grand Ole Opry in 1967.

When I retired from day jobs and reactivated my singer/songwriter activities a couple of years ago, to see what I can stir up in my old age, Glenn Tubb again welcomed me into his songwriter circle of friendship, including ‘songwriter supporters supreme’ Ginny Foley and her husband Marty. On Friday, April 20, 2012, Glenn and another old friend and Hit writer, Jimmy Payne, appeared with me at the Commodore Grille in Nashville.

Jerry, how was it like moving around so much and how did it affect your home life?
Jerry K Green: That might be a better question for my children and their mother. Moving was never fun, but it is ‘the nature of the beast’ in broadcasting. My children were all born in Austin, and spent most of their teenage years there.  

 You won a talent contest on the Big D Jamboree in Dallas in 1950, can you tell us about that?
Jerry K Green:  I actually won it one week and lost it the next. I was primarily a ballad singer, and won it with Leon Payne’s great song I Love You Because. Jimmy Lee Fautheree beat me with My Bucket‘s Got A Hole In It.  I was just a singer. He was also a guitar player, and when he played a guitar solo on his song, the crowd went wild.

Jerry, what do you remember about your concert at 1951 FFA National Convention in Kansas City?
Jerry K Green:  Only that it happened, that my Ag teacher, Chester Boyd, who had taken me to the Texas state convention in Houston, also took me to Kansas City. It was not just a concert by me. It included performers from other states. We were too poor for me to have made either trip on my own. I couldn’t even afford to go on my high school Ag trips or Senior trip.

In November 1952 you had a session set at KWKH with Floyd Cramer, Jimmy Day and Roy Sneed, why was it your favourite session?
Jerry K Green: That was one of my two favorite sessions. Because it was my first session ever, it was for a national label – Specialty Records, which was primarily a Rhythm & Blues label but had a Country division at that time, because it included Cramer, Day, and Sneed, because it resulted in a life-long friendship with Tillman Franks (his widow Virginia called me last night), and because it validated my potential at that time.

The second favorite session was that first Nashville session, which validated my potential on that level.

And on Big State Jamboree in Abilene in 1953?
Jerry K Green: That was my first $100 gig, and it fertilized a life-long friendship with Willet. Also, my next older brother was a math teacher at Abilene High School at that time, and may have been embarrassed by having a Hillbilly brother on the show, the thought of which may have given me a little sibling tingle.

You recorded and co-wrote the first tribute record to the 1959 Buddy Holly, Ritchie Valens and The Big Bopper, “The Ballad of Donna and Peggy Sue” backed by the Big Bopper´s Band with Ray Campi… what do you remember about   those days? And where did you meet Ray Campi?
Jerry K Green:   I knew Ray Campi from the Austin radio stations and clubs in the ‘50’s.
My memory of it is that I had the idea to do it, because tribute songs had been fairly popular in those days, and called Ray to help me with it. And that we deliberately decided to write what we thought would be a classy tribute, focusing on their music instead of their deaths. I don’t remember which of us made the contact with Daily to record the songs. I do remember that we had intended to share the record – Ray on one side, me on the other. I do not remember who was to do which songs, but in the studio, I did not feel comfortable doing mine, and suggested that Ray do both of them. Another singer/writer, Tommy Dee, released a song titled Three New Stars In Heaven, which was a big Hit. Years later, in Nashville, I met him when I worked at WENO radio. He died a couple of years ago.

Incidentally, after a 52 year separation, Ray and I were reconnected early in 2011. Ray re-recorded those tribute songs for a 45 rpm vinyl memoriam single on his own label, and allowed me to include them in my CD “Now and Then Volume I” which I released late last year.

Jerry, what are your memories with Owen Bradley and did you record for him?
Jerry K Green: I did not record for Owen Bradley. The publisher/producer who recorded my first Nashville session, Dana King, had been a member of Owen’s orchestra, and thought that he (the publisher/producer) was going to make me the next Jim Reeves, beginning with two ballads on that session (both co-written with Glenn Douglas Tubb).  King took the session to Owen, hoping to get me on Decca. He didn’t hear from Owen for about a week, so called and was told Owen was busy but to send me on over. I had a brief and uneventful interview with Owen. About three more days went by with no word from Owen, so King called him again. When he got through to Owen, Owen told him he was too busy, and besides that, I was too damn old. I was 34.

King decided to release an independent record on me, had it pressed and mailed, then had a heart attack and died. After a while, other people got involved, leading to another independent release, and my subsequent Opry run.

Did you ever met Elvis Presley?
Jerry K Green:  No. I got drafted before Elvis came to the Hayride, and he was gone from it before I got back to it. I did see him perform, twice. Once at the Houston Livestock Show Rodeo, and again on March 28, 1977, in Austin.

You performed as an Actor with Peter Fonda, Robert Redford, Susan Sarandon, how were these experiences? 
Jerry K Green: I had a speaking part in Outlaw Blues with Peter Fonda & Susan St James. I played myself, a DJ at KVET when my scene was filmed there in late 1976. It was released in 1977. St James appeared to be a real lady. Fonda appeared to be somewhat off-color in his actions between Takes, but both performed professionally.

I was to have had a speaking part in The Great Waldo Pepper with Robert Redford and Susan Sarandon. I ended up only in crowd scenes as an Extra, because my speaking part was part of a scene that was scrapped because the man who was to speak immediately before me ‘blew’ his lines about seven times and they gave up on the scene.

Can you tell us about your new CD?
Jerry K Green:  My CD is a self-produced album, titled “Now and Then – Volume I.”
That is, I produced the album, but not every song on it.
‘Now’ is a group of seven 2011 recordings of new and updated songs, recorded in Nashville, including vocals by two co-writers – Glenn Tubb and Connie Mims.
‘Then’ is made up of five of my original recordings from 1952 and 1966, plus new recordings by Ray Campi of our Holly/Valens/Bopper tribute songs and my Slim Willet co-write, “Moonlight And Stardust.” It also includes a live recording segment of the Louisiana Hayride from September 13, 1952, in which the announcement is made that Hank Williams will rejoin the Hayride the following week.

I had had single records before, but never an album, so I wanted to make both old and new songs available for now and posterity. The CD is available on CD Baby and other digital services, for single song download, album download, and/or physical CD purchase. It is also available to radio worldwide on AirPlayDirect.com.
My website has links to music videos, music, and other related sites - jerrykgreen.com

Thank you very much, Jerry, I hope you have success with your new CD



















Feb. 14, 1953


At Dessau Hall near Austin, probably 1956



  1959


 Jerry K Green with Willie Nelson in 1966


  At the Ernest Tubb Record Shop


 Opry 1967 Tripod, Grant Turner, Jerry





Jerry & Pace Car at his Austin Speedorama - NASCAR 1/4 mile paved track


                          
 Jerry (in hat) in Outlaw Blues, with Susan St James & Peter Fonda


                                                   
 Jerry K Green nowadays




Naggin´Women & Braggin´Men 



I Hate To Lose You Darlin´ (Live, Sept. 13, 1952)

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